Renungan Alam: Pengajaran dari Semangat Air

 

Minggu lepas pada 20-24 September 2010, saya keluar daerah menuju ke Sibu, Sarikei, Kapit dan Bintulu atas tugasan pekerjaan. Sempat juga berjumpa dengan GM Calvin sambil bertukar pengalaman berkenaan tenaga dalam. Antara yang menarik perhatian saya semasa perjumpaan itu GM Calvin ada menyebut mengenai pengajaran dari semangat air. Jadi dikesempatan ini saya nak berkongsi dengan para pembaca berkenaan topik ini.

Jika Anda sekarang sedang tension disebabkan telah berjuang dan melakukan yang terbaik, tetapi masih belum dapat apa yang Anda inginkan, jangan berkecil hati. Ramai orang ketika mereka tidak  memperolehi hasil seperti yang diharapkan, mereka akan mengangkat bendera putih dan menyerah. Hal ini wajar dan kadang tidak dapat dielakkan, kerana manusia cenderung patah semangat ketika hasil yang buruk terus terhasil meskipun mereka telah berbuat yang terbaik. “Untuk apa lagi saya perlu meneruskan ini semua. Saya sudah mengerahkan seluruh tenaga, waktu dan fikiran saya, tetapi apa yang saya dapatkan sungguh mengecewakan. Lebih baik saya berhenti di sini saja”, adalah pernyataan yang sering sekali diucapkan seseorang yang sebentar lagi akan berhenti dan menyerah kalah dalam perjuangannya meraih impian. Kadang-kala  Anda akan diuji apakah Anda benar-benar serius terhadap apa yang sangat Anda impikan. Ujian itu akan datang dalam bentuk berbagai halangan, rintangan, kegagalan dan hal-hal menyakitkan yang mungkin membuat Anda tidak dapat bertahan lebih lama lagi. Itulah sebabnya mengapa orang yang berhasil melewati ujian itu sungguh sedikit dan mereka yang berhasil lulus dalam ujian itu berhak atas apa yang selama ini mereka impikan. Menyerah adalah pilihan yang mungkin sangat mudah diambil oleh siapapun. Akan tetapi menyerah juga tidak akan membuat Anda jauh lebih baik. Apakah Anda rela apa yang selama ini  Anda perjuangkan harus Anda dikubur dalam-dalam hanya karena ingin MENYERAH?

Anda mungkin masih ingat, ketika pertama kali memutuskan dan bertekad untuk berjaya atau meraih sebuah impian, Anda begitu bersemangat berkobar-kobar. Api semangat yang begitu membara mengubah Anda menjadi begitu bermotivasi. Tetapi  seiring berlalunya waktu ketika Anda terus menemui kegagalan, api yang membara menjadi padam. Ketika api padam, mungkin itulah saat Anda menyatakan Anda ingin menyerah.

Jika Anda ingin menyerah, maka saya ingin Anda belajar dari air yang mengalir. Pergilah ke sungai yang deras atau bayangkan sungai dalam pikiran Anda. Air terus mengalir ke satu arah, tidak peduli apa yang terjadi. Ketika ada batu besar di tengah-tengah, apakah air akan menyerah dan berhenti mengalir? Apakah air akan berkata, “Ada batu besar di depan, lebih baik saya menyerah dan berbalik”? Air itu akan tetap mengalir melewati batu dengan mengalir ke i kiri dan kanan batu. Meskipun Anda menghalangi air dengan membuat penahan di sepanjang sungai, air akan tetap mengalir. Seperti empangan, meskipun air ditahan, ia akan terus mengalir dan dalam waktu lama akan berkumpul lebih tinggi dari ketinggian empangan dan berhasil mengalir keluar.

Hebatnya semakin ditahan, kekuatan air akan semakin besar sehingga dapat membangkitkan tenaga elektrik. Air tidak pernah berfikir untuk berbalik arah. Air tidak pernah berhenti untuk mengalir hanya karena ada beberapa penahan di depannya. Anda juga boleh belajar dari prinsip air yang mengalir. Anda harus terus maju dan berjuang demi impian Anda.

Jika menemui rintangan yang berat, maka Anda boleh mengambil jalan lain dan melaluinya, seperti air yang mengalir melalui sisi kiri dan kanan batu. Air tidak pernah berundur, Anda juga tidak boleh berundur, kerana berundur itu lebih mudah daripada terus maju. Air juga tidak pernah takut jika sudah berada di tepi air terjun. Ia akan terus mengalir dan jatuh ke bawah dan kemudian terus mengalir maju ke depan.

Begitu juga, ketika Anda menemui sesuatu hal yang sangat membuat gentar, maka Anda harus berani menghadapinya daripada menghindari dan memutuskan untuk menyerah. Semoga air yang mengalir ini boleh mengubah diri Anda dari yang pesimis dan mudah menyerah menjadi peribadi yang tegar, optimis dan selalu bangkit dari kegagalan untuk menuju tujuan akhir di mana Anda ingin berada.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s