Pancamaya(Pelita, Al-Qalam)

Pancamaya disebut sebagai pengatur badan bagi pertumbuhan dan perkembangan tubuh fizik manusia sejak benih manusia terbentuk. Ianya mengarahkan manusia supaya memiliki sifat-sifat mulia dan juga merupakan sifat asli manusia. Juga disebut sebagai mukasyafah.

Pancamaya di alam ghaib memancarkan sinarnya dengan terang sekali.  Selama orang mendengarkan suara hati nurani, mengikuti pancamayanya maka ia tidak akan tersesat dalam hidup. Akan tetapi pancamaya ini tertutup oleh tiga kekuatan alam iaitu yang diwarisi oleh orang tua, kekuatan unsur preyo dan kekuatan sreyo.

Lambang sifat nafsu dengan warna hitam, merah dan kuning

Warna hitam membangkitkan rasa marah dan sakit hati. Jika warna hitam ini menguasai manusia ia akan membuat secara membabi-buta tetapi berfungsi positif bila dikuasai. Keperkasan dan karisma lahir dari daya yang berwarna hitam.

Warna merah pula mendorong emosi pada diri manusia dan menimbulkan berbagai macam keinginan pada manusia. Lemah daya ini menyebabkan hilangnya rasa cinta, hilang selera dalam hidup. Warna merah juga melambangkan keberanian kerana keberanian terhasil dari emosi manusia.

Warna kuning pula menghalangi timbulnya fikiran yang baik, mendorong nafsu berahi dan mencegah ketulusan hati. akan tetapi sekiranya dikendalikan dengan baik akan menghasilkan usaha ke perbaikan, menmghasilkan fikiran imaginasi,mematangkan fikiran.

Sekiranya daya hitam, merah dan kuning tidak dikendalikan, ianya akan menutup pancamaya dan seterusnya menyebabkan terhalangnya keinginan yang luhur.

Dari segi tasauf pula empat daya yang berwarna hitam, merah, kuning dan putih dipandang sebagai kekuatan jiwa dan nafsu amarah,lawamah,sufiah dan mutmainah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s