RUQYAH JIBRIL

Maksud : Aku berlindung dengan wajah Allah yang Maha Mulia dan dengan Kalimat-Kalimat Allah yang Sempurna yang tidak ada “melampauinya” segala kebaikan mahupun keburukan dari kejahatan apa yang masuk ke dalam bumi  dan apa yang keluar darinya dan dari kejahatan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan dari kejahatan fitnah di malam dan siang  hari dan dari kejahatan jalan-jalan  dimalam dan siang hari, kecuali suatu jalan yang dilalui dengan kebaikan, wahai yang Maha Penyayang.

Doa perlindungan di atas diajarkan oleh Malaikat Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika malam Isra’ dan Mikraj. Ketika itu Nabi SAW dihadang oleh jin ifrit yang diutus oleh iblis yang membawa obor untuk membakar Nabi Muhammad SAW. Lalu Rasulullah membaca doa perlindungan tersebut sehingga ifrit tersebut kalah menyingkir (H.R Imam Al-Bukhari)

56 responses to “RUQYAH JIBRIL

  1. Mantab..
    Mohon ijin mengamalkan..

  2. mohd hasrizam hassan

    Subhanallah…minta izin pada guru untuk saya amalkan doa ini,terima kasih kiranya,moga Allah memberi rahmatNya pada guru.

  3. tenagadalamilahi

    juga diijazahkan pada mohd hasrizam hassan untuk diamalkan…

  4. Mohd Yadzli Abd Manaf

    mohon izin utk mengamalkan doa ini. Boleh tahu cara2 untuk mengamalkan doa ini? Bila patutu dibaca dll. Wassalam

  5. assalamualaikum….
    mohon izin untuk mengamalkan doa ini…

  6. Salam.. maaf, sya ingin beritahu ruqyah jibril yg saudara paparkan adalah terbalik.. kebanyakan yg sya lihat di internet dan buku2 amalan yg dijual ayatnye adlah terbalik.. ayat di atas menyebut bumi dahulu kemudian langit.. didlm Al-Quran ALLAH SWT mnyebut Langit dahulu kemudian bumi.. Harap di perbetulkan..

    “Dialah pencipta langit dan bumi.” (Al Qur’an, Al An’aam:101)

    Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?” (Al Qur’an, Al Anbiyaa’:30)

    “Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar; Dia menutupkan malam atas siang dan menutupkan siang atas malam…” (Al Qur’an, Az Zumar:5)

    • tenagadalamilahi

      salam tuan raden…

      Adakah ianya salah?

      Mungkin tuan merujuk kepada hadis riwayat Ahmad manakala saya merujuk kepada hadis riwayat bukhari.

      Sekiranya dibaca maksud terjemahan tiada yang salah. Yang pentingnya adalah pergantungan bulat-bulat kita kepada Allah.

      Salam ukhwah

  7. Ayat jibril cuma ad dlm riwayat bukhari.. ayat yang sebenar mnyebut langit dahulu baru bumi.. ayat yg saudara paparkan bknlah dri riwayat bukhari.. Hadis yg sahih tidak akan brtentangan dgn al-Quran..

  8. Ayat kedua di atas yg berbunyi “Layujawizuhunna barrun”

    barrun bermaksud ‘berambus’..

    Ayat yg sebetulnya adlah ‘Birrun’…

  9. tenagadalamilahi

    Cuba Tuan Raden semak ruqyah jibril keluaran darul syifak yang di tashihkan oleh prof dr dato’ haron din….bacannya adalh seperti artikel saya….

  10. Daripada Abu Hurairah r.a.,Rasulullah s.a.w. bersabda :” Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara , kamu tidak akan sesat, selama kamu berpegang dgn kedua-duanya, iaitu Kitab Allah dan Sunah ku “

  11. tenagadalamilahi

    saya kalau org wahbi memang tak layan….kalau tuan raden salah seorang dari mereka bolehlah nyah dari blog ini…

  12. tenagadalamilahi

    maksud barrun pun salah tafsir pergidah…

  13. salam…saya minta izin untuk m’amalkan ayat ini.

  14. minta izin…saya nak amalkan…tq

  15. Hasliandi bin Hashim

    Assalamualaikum….
    Saya mohon keizinan untuk mencetak & mengamalkan doa ini…

  16. Assalamualaikum w.w.
    Ustat,
    Mohon izin untuk saya amalkan.

  17. Salam tuan..
    ayat ini boleh jadi pendinding diri ke di samping ayat2 al-Quran?
    minta tuan bg cadangan buku/kitab apa yg sy perlu rujuk utk dptkan lbh detail berkenaan ayat ni. kerana ada sahabat yg bertanya.
    insyaAllah sy ingin mengamalkannya..

  18. hassan abul abid

    mohon sesungguhnya! untuk di amalkan dengan izin tuan

  19. hassan abul abid

    Saya tertarik dengan komen Tuan Radin yang menyatakan Allah Hanya menyebut dalam al-Quran kejadian Langit dahulu sebelum Bumi, yang menyebabkab beliau pertikaikan ruqyah jibril ini. Saya bukanlah orang yang mahir dalam bidang ini, Tetapi sekadar berkongsi maklumat. Untuk maklumam Tuan Radin, Allah juga ada menyebutkan kejadian bumi lebih dahulu daripada langit dalam al-quran, sila tuan rujuk surah THOHA ayat 4, Pesan saya untuk Tuan Radin, Janganlah mudah mempertikaikan suatu perkara kerana kita sendiri belum tahu. Insya Allah diberi petunjuk.

  20. benar tu…jgn mudah menyalahkan sesuatu yg kita sndiri tdk jelas dgn nya…

  21. islam itu ada 73 puak…fikir fikir kanlah….mana dlu yg disebut bukan lah masalah saya rasa

  22. Assalamualaikum….
    Saya mohon keizinan untuk mencetak & mengamalkan doa ini…
    sekian ribuan terima kasih

    wassalam

  23. Zamri bin Mahmud

    assallamualaikum tuan.saya berminat mengamalkan perubatan islam.izinkan saya untuk amalkan ruqyah jibril ini untuk perlindungan diri saya.

  24. tenagadalamilahi

    diijazahkan pada yg empunya diri amalkan 3 kali lepas solat

  25. assalamualaikum..mohon ijazahnya utk diamalkan..syukrun

  26. assalamualikum….
    mohan izin mengamalkn doa ini…

  27. assalamualaikum tuan guru. . . mohon di ijazahkan doa nya untuk di amalkan..
    moga redha ALLAH ke atas tuan dan seluruh umat. .

  28. badarudin bin bahari

    assalamualaikum tuan guru. . . mohon di ijazahkan doa nya untuk di amalkan..
    moga redha ALLAH ke atas tuan dan seluruh umat. .. .

  29. Assalamualaikum Tuan Raden,
    harap Tuan dapat menghubungi saya.. Terima kasih.

  30. Assalamualaikum..
    Mohon diizinkan utk amal ayat ini.Smoga mndapat kbaikan bersama.Jazakallahu khairan.

  31. Salam..minta izin mengamalkan ayat ruqyah ini.minta diijazahkan ye..syukran

  32. mohon diijazahkan doanya untuk diamalkan.

  33. asslmkum,saya suka dgn ayat ruqyah ini,minta di ijazah lah buat saya

  34. asalamu’alaikum.wr.wb. alhamdllah saya tertarik, atas ridho allah mohn ijinkan saya untuk mengamalkan dan di amalkan

  35. Assalamualaikum..
    Mohon diizinkan utk amal ayat ini.Smoga mndapat kbaikan bersama.Jazakallahu khairan.

  36. Assalamualaikum…
    Mohon diizinkan utk saya mengamalkan doa ini

  37. ALHAMDULILLAH . ALLAH SENTIASA DISISI KITA SEMUA . jika diberi peluang , , saya ingin mati dalam keadaan syahid fisabilillah . . . amin ~

  38. Assalamualiakum
    Mohon izin diamalkan doa ini bapak…

Leave a Reply

